Často kladené dotazy (FAQ)
1. Obecné dotazy na ohlašování
Povinnost registrace do systému ISPOP vychází z § 4, odst. (6) zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí.
Systém ISPOP nově od roku 2022 slouží pouze pro ohlášení údajů dle jednotlivých složkových zákonů. Registrace subjektu a uživatele probíhá v systému CRŽP (Centrální registr životního prostředí) na webové adrese www.crzp.cz, ve kterém jsou spravovány veškeré údaje vedené v rámci registrace subjektu, uživatele, ale také provozoven IRZ a ovzduší, míst užívání vody a dalších.
Registrace do nového systému ISPOP již neprobíhá na webové adrese www.ispop.cz, ale od roku 2022 na stránkách Centrálního registru životního prostředí (www.crzp.cz). Povinnost registrace se týká pouze NOVÝCH UŽIVATELŮ. Ti se registrují do Centrálního registru životního prostředí – CRŽP (www.crzp.cz), který sdružuje kompletní registrační údaje k uživateli, subjektu, provozovnám OVZ a IRZ i zmocnění. Uživatel bude veškerou správu účtu provádět právě v CRŽP.
Stávající uživatelé se přihlašují již existujícími přístupovými údaji, které používali v systému ISPOP do roku 2021 a kterými je možné se přihlásit také do dalších navazujících systémů spravovaných Ministerstvem životního prostředí (CRŽP, SEPNO, HNVO, atd).
Přihlášení do systému ISPOP je možné na webové stránce www.ispop.cz, kde v pravém horním rohu je k dispozici tlačítko „Přihlášení“. Uživatel zde vyplní své přístupové údaje (uživatelské jméno a heslo).
Z uživatelského pohledu dochází pouze ke změně vizuální podoby systému. Principiálně je tedy proces ohlašování stejný, mění se jen vizuální pohled samotné aplikace.
Zásadní změnou je především to, že původní ISPOP obsahoval kromě možnosti podání hlášení, také kompletní registrační údaje k uživatelům, subjektům, jejich provozovnám IRZ a ovzduší, míst užívání vody a dalších. Tyto registrační údaje jsou nově evidovány a spravovány v navazujícím systému CRŽP – Centrální registr životního prostředí (www.crzp.cz), který spravuje údaje i z dalších resortních systémů Ministerstva životního prostředí.
Hlavní změnou pro nové uživatele systému ISPOP je nutnost registrace a následného nastavení agendy (role – oprávnění) v CRŽP na www.crzp.cz. Každý registrovaný uživatel si v případě ISPOP musí nejprve nastavit v CRŽP konkrétní agendu (ohlašovatel ISPOP, žadatel HNVO, ohlašovatel SEPNO aj.), kterou bude v rámci systému vykonávat.
Stávající uživatelé, kteří mají k dispozici přihlašovací údaje do ISPOP, mají také přístup do systému CRŽP (www.crzp.cz), kde mají automaticky nastavenou agendu ISPOP – ohlašovatel.
Pokud uživatel např. bude současně žadatelem v agendě HNVO nebo ohlašovat přepravu v systému SEPNO, musí si tuto agendu přidat k subjektu. Změnit si nastavení agend je možné po přihlášení do svého uživatelského účtu na www.crzp.cz.
Od roku 2022 jsou nově k dispozici registrovaným uživatelům, kteří mají přidělené přístupové údaje do systému ISPOP ke konkrétnímu subjektu tzv. on-line webové formuláře, které nahradily původní PDF formuláře dostupné v původním systému ISPOP.
Registrovaný uživatel na webové stránce www.ispop.cz vyplní přístupové údaje (přihlašovací jméno/login a heslo) a přes tlačítko „DO ISPOP“ vstoupí do systému ISPOP.
Po přihlášení do aplikace klikněte v horní liště na sekci „Vyplnění formuláře“ -> a „Vyplnění hlášení“. Na kartě „1. Výběr ohlašovatele“ kliknutím označte ten subjekt, za který chcete stáhnout hlášení.
Na kartě „2. Výběr hlášení“ vyberte typ hlášení, který si přejete stahovat (buď omezením výběru dle agendy – odpady, vody, ovzduší, IRZ, obaly), nebo bez tohoto zadání. Aktuální ohlašovaný rok je nastaven automaticky, nicméně je možné jej v případě nutnosti (povinnost dohlášení za přechozí roky) změnit.
Zobrazí se nabídka formulářů a označte kliknutím na příslušný řádek vybraný formulář. Pokud vyberete typ hlášení F_OVZ_SPE, příp. F_OVZ_POPL, nebo F_IRZ musíte vybrat i příslušnou provozovnu Ovzduší nebo IRZ (IČP provozovny IRZ začíná "CZ"). Pokud vyberete jeden z tzv. bilančních formulářů na povodí typ – hlášení F_VOD_ODBER_PODZ, F_VOD_ODBER_POVR, F_VOD_VYPOUSTENI nebo F_VOD_AKU (bilanční formuláře na povodí) automaticky se zobrazí Karta „2.a Výběr místa užívání vody“, kde z tabulky „Záznamy“ musíte vybrat i příslušné místo užívání vody evidované na příslušném povodí, z jehož evidence je místo „načteno“ také do systému ISPOP
Pozn.: V případě potřeby je možné se vrátit zpět na předchozí kartu kliknutím na příslušnou kartu nebo tlačítkem „Zpět“ (v dolní části).
Na kartě „3. Ostatní volby“ zvolte, zda chcete stáhnout formulář předvyplněný pouze údaji z registru subjektů, příp. provozoven (možnost 1.) nebo chcete předvyplnit formulář údaji z předchozího autorizovaného hlášení, které „prošly“ tzv. speciální transformací (možnost 2.) nebo chcete předvyplnit formulář údaji z externího XML souboru uloženém ve vašem počítači (možnost 3.).
Speciální transformace znamená, že jsou promazány proměnné hodnoty (u F_OVZ_SPE však zůstanou údaje z měření – List 5, u F_ODP_PROD zůstanou zachováni partneři).
- Po výběru 1. možnosti klikněte na tlačítko " Vyplnit formulář".
- Po výběru 2. možnosti (u bilančních formulářů na povodí se nabízí pouze pro F_VOD_VYPOUSTENI) vyberte z tabulky „Záznamy“ hlášení, z kterého se mají načíst údaje.
- Po výběru 3. možnosti klikněte na tlačítko („Vložte dokument obsahující XML data hlášení“) a vyberte za svého PC příslušné hlášení (v datovém standardu pro předchozí rok) ve formátu XML. Po výběru souboru XML je aktivní tlačítko "Dále" – klikněte na něj.
Na poslední kartě „4. Shrnutí“ se zobrazí informace o případných chybějících údajích, které je možné upravit stiskem na tlačítko s ikonou šipky a následně se zobrazí vybrané hodnoty v předchozích krocích pro kontrolu vybraných hodnot.
Po kontrole zadaných údajů je možné tlačítkem „Vyplnit formulář“ začít vyplňovat příslušné hlášení.
Pro stažení hlášení je možné využít průvodce "Rychlý průvodce ohlášením do ISPOP“, dostupný na stránkách www.ispop.cz - sekce "Nápověda" -> záložka "Manuály a návody“.
Při vyplňování formulářů doporučujeme do filtrů, které jsou k dispozici u výběru konkrétního formuláře, zadávat parametry do filtru co nejméně (nebo vůbec žádné, ty základní jsou načteny automaticky). Vyhnete se tak zadání chybných údajů, podle kterých systém již nenalezne požadované informace (např. v názvu subjektu může být jinak čárka, mezera atd.).
Zákon č. 541/2020 Sb., o odpadech
Prostřednictvím ISPOP hlásí všichni původci odpadů, kteří produkují nebo nakládají s více než 600 kg nebezpečných odpadů za kalendářní rok nebo s více než 100 t ostatních odpadů. Při překročení alespoň jednoho ohlašovacího limitu (posuzuje se jako součet množství za všechny provozovny v rámci jednoho IČO), je původce povinen podat hlášení za každou jednotlivou provozovnu v rámci daného IČO na příslušný úřad ORP. Roční ohlašovací povinnost se dále týká oprávněných osob a obchodníků s odpady. Těmto subjektům vzniká povinnost podat roční hlášení o produkci a nakládání s odpady za každé zařízení (s IČZ), v němž bylo v ohlašovaném roce nakládáno s odpady, a za každého obchodníka s odpady, který v ohlašovaném roce obchodoval s odpady.
Oprávněné osoby a obchodníci s odpady mají dále povinnost podat tzv. nulové hlášení. Nulové hlášení se podává samostatně za každé zařízení (s IČZ, vyjma skladu u původce), ve kterém v daném roce nebylo nakládáno s odpady, ale jeho provoz nebyl celoročně přerušen. Obchodník s odpady podává nulové hlášení v případě, že daný ohlašovaný rok nenakládal s odpady a jeho provoz nebyl celoročně přerušen (§ 95 odst. 2 až 5 zákona č. 541/2020 Sb.).
Prostřednictvím ISPOP dále ohlašují provozovatelé komunitních kompostáren, kteří mají dle § 66 odst. 1 zákona č. 541/2020 Sb. povinnost ohlásit množství zpracovaných rostlinných zbytků z údržby zeleně, zahrad a domácností v uplynulém kalendářním roce.
Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší
Prostřednictvím ISPOP mají povinnost ohlašovat údaje souhrnné provozní evidence (hlášení F_OVZ_SPE) dle § 17, odst. 3, písm. c) zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší provozovatelé stacionárních zdrojů uvedených v příloze č. 2 tohoto zákona („Vyjmenované zdroje“), s výjimkou kategorie označené kódem 8. Chovy hospodářských zvířat (viz § 17, odst. 4 zákona č. 201/2012 Sb.) do 31. března následujícího roku.
Dále prostřednictvím ISPOP mají povinnost podat poplatkové přiznání (hlášení F_OVZ_POPL) dle § 15 odst. 8 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší provozovatelé stacionárních zdrojů uvedených v příloze č. 2 tohoto zákona (tzv. „Vyjmenované zdroje“) do 31. března roku následujícího po skončení poplatkového období.
Od podání řádného poplatkového přiznání jsou osvobozeny provozovny, u nichž celková výše poplatků před zahrnutím snížených a/nebo nevyměřených poplatků nedosahuje 50 000 Kč. Poplatkové přiznání opravné či dodatečné se podává vždy při jakékoliv výši poplatků.
Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách (vodní zákon)
Prostřednictvím ISPOP se hlásí podle § 10 odst. 1, § 22 odst. 2, § 38 odst. 6 u zdrojů znečištění s povoleným množstvím vypouštěných odpadních vod větším než 6 000 m3/rok.
Dále prostřednictvím ISPOP se podává poplatkové přiznání za odebrané množství podzemní vody dle § 88j a poplatkové přiznání za vypouštění odpadních vod do vod povrchových § 89o zákona č. 254/2001 Sb., o vodách.
Zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a o integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí
Prostřednictvím ISPOP hlásí údaje do veřejného Integrovaného registru znečišťování (IRZ) v případě překročení ohlašovacích prahů pro úniky a přenosy POUZE ten provozovatel, který:
provozuje E-PRTR činnost uvedenou v příloze I Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006/ES
a/nebo
provozuje činnost podle § 3 odst. 2 uvedenou v příloze zákona č. 25/2008 Sb. (po novele zákonem č. 255/2016 Sb.)
Informace ke všem ohlašovacím povinnostem jsou k dispozici na www.ispop.cz -> „Ohlašování“ -> „Přehled ohlašovacích povinností“.
Termíny pro podávání hlášení prostřednictvím systému ISPOP jsou dány příslušnou legislativou. Systém ISPOP pouze přijímá a zpracovává hlášení a dále umožňuje přístup příslušných ověřovatelů a recenzentů k podaným hlášením (systém ISPOP nemění termíny dané legislativou).
Přehled jednotlivých hlášení s uvedením termínu podání a příslušné vyhlášky/zákona je k dispozici na www.ispop.cz -> Ohlašování -> Přehled ohlašovacích povinností.
Do nového systému ISPOP budou migrována všechna hlášení za rok 2018 a novější. Starší hlášení již nebudou ohlašovatelům dostupná.
Hlášení za rok 2018 a novější uživatel nalezne pro přihlášení do svého uživatelského účtu na www.ispop.cz, karta „Přijatá hlášení“ -> „Přehled doručených hlášení“, kde si v části Filtr může zadat atributy hlášení, které potřebuje vyhledat (např. ohlašovaný rok, název provozovny apod.).
I u on-line verze formuláře je možné uložit rozpracované hlášení. Registrovaný přihlášený uživatel, který vyplňuje hlášení v on-line formuláři má k dispozici v záhlaví i v zápatí formuláře tlačítko „Uložit koncept“. Při uložení konceptu je nutné zvolit si jeho název a tlačítkem „Uložit“ se rozpracované hlášení v jakékoliv fázi zpracování uloží do účtu subjektu (tzn. že také ostatní uživatelé subjektu budou mít k rozpracovanému hlášení přístup).
Informace o úspěšném uložení se zobrazí ve vyskakovacím okně a uživatel má koncept hlášení uložený do vyčerpání kapacity úložiště konceptů – pro subjekt se jedná o 30 konceptů (každý další uložený poté nahrazuje po dalších 7 dnech nejstarší uložený – uživatel je při uložení konceptu na tuto skutečnost upozorněn).
Koncepty jsou dostupné v účtu uživatele v horní liště „Vyplnění formuláře“ -> „Koncepty“.
Při zpracování hlášení prostřednictvím on-line formuláře, který je k dispozici po přihlášení na webových stránkách www.ispop.cz, je možné uložit rozpracované hlášení v rámci svého účtu. Stažení rozpracovaného formuláře je možné pouze v podobě XML (rozšiřitelný značkovací jazyk). Jedná se o formát hlášení, který obsahuje zápis veškerých dat uvedených ve formuláři. Možností je tedy stáhnout koncept ve formátu XML (tlačítko „Uložit XML“) v zápatí formuláře do svého počítače a následně je možné jej nahrát do otevřeného konceptu při další práci přes tlačítko „Načíst XML“ v záhlaví formuláře.
Hlášení ve vizuální podobě lze uložit buď pod tlačítkem „TISK“ při vyplňování formuláře nebo pod tlačítkem „TISKOPIS“ v detailu hlášení. Takto uložené hlášení je pouze vizualizovaná podoba a neodpovídá datovému standardu. V případě jeho zaslání datovou schránkou tak nebude přijato!
Vyplněný on-line formulář pro hlášení je možné odeslat pomocí interaktivního tlačítka „Odeslat“ přímo v on-line formuláři (vpravo dole i nahoře)
- On-line přenosem pomocí interaktivního tlačítka „Odeslat do ISPOP“ s možností připojení kvalifikovaného elektronického certifikátu „Elektronicky podepsat data“ a následně přes tlačítko „Odeslat do ISPOP“ (využití elektronického certifikátu „podpisu“ je možnost nikoliv nutnost!) – při jeho využití bude hlášení automaticky autorizováno a předáno prostřednictvím ISPOP ověřovateli
NEBO
- On-line přenosem pomocí interaktivního tlačítka „Odeslat do datové schránky“ přímo v on-line formuláři (po kliknutí na tlačítko se objeví dialogové okno, do kterého ohlašovatel zadá přístupové údaje do datové schránky příslušného subjektu, za který je odesíláno vyplněné hlášení!)
NEBO
- Uložit vyplněný on-line formulář do svého počítače tlačítkem na konci každého formuláře „Uložit XML“ a odeslat jako přílohu datové zprávy datovou schránkou do datové schránky s názvem: „ISPOP a CRŽP (Ministerstvo životního prostředí)“; ID: uednwmb
Na obrazovce se poté zobrazí informace o úspěšném odeslání včetně číslo dokumentu, které dostává každý elektronicky zaslaný dokument do systému ISPOP.
Číslo dokumentu je vhodné si poznamenat pro případ řešení dalších problémů.
Pozn.: Využít možnosti „Odeslat do datové schránky“ může pouze subjekt, který má zřízenou vlastní datovou schránku.
Kontrolu, zda bylo hlášení v pořádku doručeno do ISPOP a má všechny náležitosti, můžete provést po přihlášení do svého účtu na stránkách www.ispop.cz – vpravo tlačítko „Do ISPOP“.
V systému uživatel zvolí v horní liště "Přijatá hlášení" - "Přehled doručených hlášení“. V tabulce "Záznamy" je k dispozici seznam zaslaných hlášení, ve sloupci „Stav dokumentu“ si zkontrolujete, zda hlášení „Čeká na vyřízení“ (odpovídá stavu hlášení „Přiděleno ověřovateli (čeká na ověření)“).
Pokud ověřovatel již hlášení ověřil, je stav dokumentu „Vyřízeno“ - odpovídá stavu hlášení:
- u nepoplatkových hlášení - „Ověřeno“ nebo „Vráceno k doplnění/doplněno“,
- u poplatkových hlášení – „Vydán zálohový/poplatkový výměr“ nebo „Vydáno stanovisko“ nebo „Vráceno k doplnění/doplněno“.
V takovém případě je HLÁŠENÍ PODÁNO.
HLÁŠENÍ NENÍ PODÁNO
- Pokud se dané hlášení v tabulce Záznamy nenachází, doporučujeme zkontrolovat nastavení Filtru, příp. rozšířeného filtru a použít tlačítko „Vymazat filtr“ (vpravo nad filtrovacími poli) a poté kliknout na tlačítko „Vyhledat“ (vpravo pod filtrovacími poli). V případě velkého množství hlášení na Vašem účtu ISPOP doporučujeme vyhledat pomocí Filtru, ale využít jen nezbytně nutná filtrovací kritéria a vyplňovat (zejména „nečíselníkové“) položky správně. Pokud ani po té dané hlášení nenaleznete na svém účtu ISPOP, hlášení není podáno.
- Pokud je dané hlášení v tabulce Záznamy, pak je ještě nutné zkontrolovat, v jakém stavu se nachází, tzn. sloupec STAV DOKUMENTU a sloupec STAV HLÁŠENÍ: pokud je u daného hlášení uveden stav dokumentu „Není zpracovatelné“ je v zaslaném formuláři minimálně jedna validační chyba – takové hlášení nebylo předáno ověřovateli k ověření a zpracovatel hlášení musí v hlášení opravit validační chyby a zaslat nové řádné hlášení (hlášení má přiděleno pouze Číslo dokumentu, ale nikoli Evidenční číslo hlášení.
Seznam chyb ve formuláři je možné si zobrazit po otevření formuláře pomocí tlačítka „On-line kontrola“ (v zápatí formuláře).
Pozn.: Při každé změně stavu hlášení odešle systém ISPOP automaticky informaci na e-mail uvedený v daném hlášení.
Hlášení, které je přijato do ISPOP nelze (a provozovatel ani není oprávněn) smazat, zrušit či "stornovat". Pokud Vámi zaslané hlášení obsahuje chybné údaje, ale bylo validní, tzn. on-line kontrola byla v pořádku (nastavená automatická kontrola), hlášení bylo systémem ISPOP zpracováno a bylo mu přiděleno také „Evidenční číslo hlášení“ (NEROVNÁ se „Číslo dokumentu“, které dostává každý dokument přijatý do ISPOP!), hlášení opravíte tak, že podáte "Doplněné hlášení".
Doplněné (opravné) hlášení se podává k Evidenčnímu číslu Řádného hlášení za podmínky, že je zachován tzv. "Předmět hlášení" (viz sloupec „Předmět hlášení“ v tabulce Záznamy v záložce „“Přijatá hlášení“ – „Přehled doručených hlášení“ po přihlášení do Vašeho účtu na www.ispop.cz).
Pokud budete měnit údaje, které se načítají do "Předmětu hlášení" je nutné podat další Řádné hlášení. V tom případě doporučujeme informovat přímo ověřovatele, že první Řádné hlášení je chybně – ověřovatel hlášení "Vrátí k doplnění" a tím bude vyřízeno (údaje z něj nebudou zpracovány do výsledných evidencí).
Pozn.: Doplněné hlášení (zachován „Předmět hlášení“) automaticky nahrazuje Řádné hlášení, případně přechozí Doplněné hlášení za daný Předmět hlášení.
Pokud máte vlastní program (komerční software) zpravidla pro průběžnou evidenci údajů ke konkrétnímu hlášení, je možné hlášení vygenerovat pomocí tohoto programu (softwaru) v podobě XML soubor. Podmínkou je dodržení datového standardu vyhlášeného pro dané hlášení a příslušný ohlašovaný rok. Je tedy nutné ověřit si u svého poskytovatele, zda je „výstup“ (hlášení/soubor s příponou .XML) z tohoto programu (software) v platném datovém standardu pro příslušný ohlašovaný rok, případně jej požádat o aktualizaci.
V případě problémů s odesláním se primárně obracejte na dodavatele svého SW.
Zda bylo hlášení v pořádku doručeno do ISPOP můžete zkontrolovat po přihlášení do účtu ISPOP na www.ispop.cz – tlačítko „Do ISPOP“ -> v horní liště „Přijatá hlášení“ -> "Přehled doručených hlášení". Zde také můžete sledovat stav daného hlášení.
Doba zpracování hlášení se liší dle způsobu zaslání – pokud je hlášení odesláno přes tlačítko „Odeslat“ v záhlaví i zápatí formuláře je doba zpracování v rozsahu několika minut. V případě zaslání hlášení prostřednictvím datové schránky se doba zpracování prodlouží, nejvýše v řádu desítek minut.
Oficiální čas zpracování se může prodloužit v závislosti na aktuálním vytížení systému. V období, kdy se blíží ohlašovací termín pro jednotlivé ohlašovací povinnosti přichází kolem 10 000 hlášení, které ISPOP musí zpracovat. Z tohoto důvodu může dojít ke zpoždění nad rámec obvyklé doby zpracování. Prosíme o trpělivost, Vaše hlášení je ve frontě na zpracování. Před kontaktováním technické podpory si prosím vždy zkontrolujte, zda není hlášení v ISPOP ve vašem účtu již zpracováno.
Případné sankce jsou v kompetenci příslušného ověřovatele – úřadu, kterému ze zákona hlášení přísluší a dále pak kontrolních orgánů (krajský úřad, ČIŽP). Česká informační agentura životního prostředí je provozovatel elektronického systému a nepřísluší ji posouzení porušení zákona (ani termínu podání hlášení) - tedy ani udělování jakékoli sankce.
Předmět hlášení u každého zaslaného hlášení identifikuje příslušnou ohlašovací jednotku, která není pro každou ohlašovací povinnost totožná – nejčastěji se jedná o subjekt, dále pak o provozovnu nebo místo užívání vody.
K rozlišení hlášení podaných za různé ohlašovací jednotky jednoho subjektu slouží tzv. "Předmět hlášení", který je složen z následujících údajů podle typu hlášení, např.
„Předmět hlášení“ je možné vysvětlit na příkladu předmětu hlášení pro Hlášení o produkci a nakládání s odpady (F_ODP_PROD):
- číslo ve tvaru: 2021/12345678/538213/1, kde
- číslo = rok, za který je hlášení podáváno;
- číslo = IČO ohlašovatele;
- číslo = IČZÚJ provozovny;
- číslo = číslo provozovny.
Na základě těchto údajů automatická kontrola (validace) vyhodnotí, zda se jedná o Řádné (první) nebo Doplněné (druhé a další) hlášení za danou ohlašovací jednotku.
Zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (zákon o IRZ a ISPOP) upravuje integrovaný registr znečišťování životního prostředí (dále jen „IRZ“) ve formě veřejně přístupného informačního systému úniků a přenosů znečišťujících látek, jehož výstupy jsou součástí registru úniků a přenosů znečišťujících látek na úrovni Evropských společenství (čl. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006).
Zákon o IRZ a ISPOP zřizuje i integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) pro splnění ohlašovacích povinností a jako informační systém veřejné správy.
ISPOP není totožný s IRZ. Oba pojmy i systémy je třeba důsledně rozlišovat, neboť mají rozdílné funkce, strukturu a využití.
- Integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností je nástrojem pro plnění různých ohlašovacích povinností z oblasti životního prostředí, přijímá a eviduje hlášení, která odpovídají datovým standardům, zajišťuje funkci ohlašovacího místa (rozhraní), kde se různé ohlašované údaje (hlášení) shromažďují, evidují, třídí a distribuují. ISPOP poskytuje služby různým institucím nebo registrům veřejné správy (mezi jinými i IRZ).
- Integrovaný registr znečišťování je registr vybraných údajů o znečišťujících látkách, jejich únicích a přenosech. Rozsah údajů, vymezení ohlašujících subjektů a jejich povinností určují příslušné právní předpisy (zákon č. 25/2008 Sb. a nařízení č. 166/2006/ES). Pro účely plnění ohlašovací povinnosti do IRZ se vyplňuje specifický formulář, ohlašování probíhá prostřednictvím ISPOP.
Hlášení v listinné podobě nebo ve formátu XLS se v souladu se zákonem do ISPOP NEZASÍLÁ.
Dle § 4 odst. 3 zákona č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí, se údaje ohlašované prostřednictvím integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) předávají elektronicky v datovém standardu zveřejňovaném ministerstvem pro každou ohlašovací povinnost. Z tohoto důvodu nemůže provozovatel ISPOP přijímat hlášení v listinné podobě nebo v „excelovské“ tabulce.
2. Kontrola odeslaného hlášení ze strany příslušného ověřovatele
V případě, že Vám ověřovatel podané hlášení vrátí k opravě – k doplnění (stav hlášení v ISPOP "Vráceno k doplnění/doplněno") nebo Vy sami chcete podat opravné hlášení, podejte celé hlášení se správnými údaji (opravené) jako hlášení "Doplněné".
Hlavním předpokladem k odeslání doplněného hlášení je existence řádného hlášení, kterému v systému ISPOP bylo přiděleno Evidenční číslo hlášení ve tvaru „1234567“ (nejen Číslo dokumentu ve tvaru „ISPOP_1234567“). Jedná se o hlášení, které bylo systémem řádně zpracováno a je validní. Do doplněného hlášení se pak uvádí Evidenční číslo řádného (prvního) hlášení, aby bylo zřejmé, ke kterému hlášení se doplněné hlášení zasílá.
Odeslání doplněného (opraveného hlášení s kompletními údaji) je možné provést několika způsoby, vždy je nutné se přihlásit do účtu na www.ispop.cz svými přihlašovacími údaji a vstupem do systému přes tlačítko „Do ISPOP“.
- Předvyplnit pouze základními informacemi z registru - do formuláře se vyplní pouze údaje o subjektu, případně provozovně/místu užívání vody a zpracovateli (údaje, které jsou vedeny v CRŽP); všechny ohlašované údaje musí uživatel vyplnit.
- Předvyplnit daty z předchozího autorizovaného hlášení – zvolte v horní liště „Vyplnění formuláře“ -> „Vyplnění hlášení“. Postupujte stejnými kroky, jako při vyplňování prvního (řádného hlášení), tj. pokud zastupujete v systému více subjektů (ohlašovatelů), je nutné v 1. kroku „Výběr ohlašovatele“ vybrat subjekt, za který je hlášení podáno. V 2. kroku ve „Výběr hlášení“ vybíráte typ hlášení, které budete opravovat. V 3. kroku „Ostatní volby“ zvolte „Předvyplnit daty z předchozího autorizovaného hlášení“. Do filtru zadejte rok, za který chcete vyplnit opravné hlášení a případně Číslo provozovny v případě, že vybraný typ hlášení jste podávali za různé provozovny, a stiskněte tlačítko „Vyhledat“. V tabulce „Záznamy“ se zobrazí příslušné hlášení a klikem na toto hlášení si předvyplníte nové opravné hlášení daty, které byly uvedené v prvním (řádném) hlášení.
- Předvyplnit daty z externího souboru - nahrání XML souboru do nového (doplněného/opravného) hlášení – soubor XML, který jste si uložili před odesláním řádného hlášení tlačítkem „Uložit XML“ do svého počítače. Pokud nemáte k dispozici soubor XML řádného hlášení, můžete si jej uložit do svého PC po přihlášení do účtu – zvolte v horní liště záložku „Přijatá hlášení“ -> „Přehled doručených hlášení“ a v tabulce Záznamy vyberte konkrétní hlášení, které chcete opravit (ke kterému chcete odeslat doplněné hlášení). Ve sloupci „Akce“ vyberte ikonu listu („Detail“) a v Detailu dole přes tlačítko „Originál“ si stáhnete podané řádné hlášení ve formátu XML do svého počítače. Další postup pro využití souboru XML je následující – zvolte v horní liště „Vyplnění formuláře“ -> „Vyplnění hlášení“. Postupujte stejnými kroky, jako při vyplňování prvního (řádného hlášení), tj. pokud zastupujete v systému více subjektů (ohlašovatelů), je nutné v 1. kroku „Výběr ohlašovatele“ vybrat subjekt, za který je hlášení podáno. V případě, kdy zastupujete jen jeden subjekt (ohlašovatele), výběr subjektu se provede automaticky a rovnou vybíráte v 2. kroku „Výběr hlášení“ typ hlášení, které budete opravovat. V 3. kroku „Ostatní volby“ zvolte „Předvyplnit daty z externího souboru“, nahrajte soubor XML v části „Vložte dokument obsahující XML data hlášení“ a stiskněte tlačítko „Dále“ a „Vyplnit formulář“.
- Předvyplnit daty z autorizovaného hlášení v tomto roce pro podání doplněného/dodatečného/opravného hlášení - v případě, kdy chcete opravit hlášení, které jste podávali v tomto roce, využijte k podání doplněného hlášení tuto možnost. Přímo do formuláře se automaticky načte evidenční číslo řádného hlášení a ohlašovatel jej nemusí dohledávat.
U prvních dvou výše uvedených postupů je nutné v záhlaví formuláře zaškrtnout možnost „Doplněné hlášení“ a zadat Evidenční číslo řádného hlášení, tak aby mohlo dojít k napárování původního (řádného) a nového (doplněného/opraveného). Evidenční číslo řádného hlášení zjistíte v záložce „Přijatá hlášení“ -> „Přehled doručených hlášení“ v tabulce Záznamy.
U čtvrté možnosti je evidenční číslo načteno automaticky.
POZOR! – Vyplnění správného Evidenčního čísla hlášení (ve tvaru 123456) v doplněném hlášení věnujte zvýšenou pozornost. ISPOP automaticky kontroluje vazbu mezi řádným a doplněným podáním a nezpracuje doplněné hlášení, pokud ohlašovatelem vyplněné Evidenční číslo neodpovídá již zpracovanému řádnému podání za totožný Předmět hlášení (formulář, IČO, ohlašovací jednotka). Stejně tak nezpracuje druhé řádné hlášení za daný Předmět hlášení.
POZOR! Doplněné podání znamená podání opraveného úplného hlášení v elektronické podobě a v platném datovém standardu (nelze zaslat pouze opravené části hlášení!).
Pokud Vám není zřejmý důvod vrácení hlášení k doplnění, kontaktujte ověřovatele, který toto hlášení vrátil k doplnění. Informace o tom, který úřad Vaše hlášení zpracovává, naleznete (mimo jiné) ve Vašem uživatelském účtu v záložce "Přijatá hlášení" -> „Přehled doručených hlášení“. V tabulce "Záznamy" máte zobrazen seznam hlášení; klikněte na ikonu ve sloupci „Akce“, otevře se nové okno s detailními informacemi o daném hlášení a na kartě "Detailní informace" je uveden ověřovatel (úřad), který Vaše hlášení vrátil k doplnění. Podrobnější informace o ověřovateli naleznete na kartě "Historie" v řádku "K doplnění/doplněno" a sloupci Poznámka (příp. Uživatel).
Proces dohlášení se oproti původnímu systému ISPOP nemění.
V novém systému ISPOP bude možné dohlašovat údaje za předcházející 3 ohlašované roky. Nicméně uživatelům již nebudou k dispozici PDF formuláře, ale tzv. HTML neboli on-line formuláře. Ty je možné stáhnout po přihlášení do systému ISPOP na www.ispop.cz, přes tlačítko „Do ISPOP“, v horní liště „Vyplnění formuláře“ -> „Vyplnění hlášení“ a v části 2 „Výběr hlášení“ si v sekci „Filtr“ a kolonce „Rok“ zvolí za jaký ohlašovací rok má požadované hlášení vyplnit.
V případě, že Vám ověřovatel podané hlášení vrátí k opravě – k doplnění (stav hlášení "K doplnění/doplněno") podává ohlašovatel celé hlášení se správnými údaji (opravené) jako hlášení "Doplněné" s uvedením Evidenčního čísla řádného (prvního) hlášení za danou ohlašovací jednotku, tzv. "Předmět hlášení" - VYJÍMKOU je oprava údajů identifikující ohlašovací jednotku ("Předmět hlášení").
K rozlišení hlášení podaných za různé ohlašovací jednotky jednoho subjektu slouží tzv. "Předmět hlášení", který je složen u hlášení F_ODP_PROD z následujících údajů:
- ohlašovaný rok
- IČO
- IČZÚJ v místě provozovny – tedy vzniku odpadu
- číslo provozovny.
Na základě těchto údajů automatická kontrola (validace) vyhodnotí, zda se jedná o Řádné (první) nebo Doplněné (druhé a další) hlášení za danou ohlašovací jednotku.
Nejčastějším důvodem vrácení hlášení za odpady k doplnění příslušným úřadem ORP je neuvedení správné adresy provozovny, za kterou je hlášení podáváno. V opravném hlášení, ve kterém jste provedli změnu výše uvedených údajů, NENÍ „Předmět hlášení" totožný s prvním hlášením; opravné hlášení musíte tedy podat jako Řádné, NIKOLI jako Doplněné.
Doporučujeme tuto skutečnost uvést do pole "Poznámka" s uvedením, kdy bylo za tuto ohlašovací jednotku podáno Řádné (první) hlášení s nesprávnými údaji a opravené hlášení tedy nemohlo být podáno jako „Doplněné".
Pozn.: Důvod vrácení hlášení k doplnění, naleznete (mimo jiné) ve Vašem uživatelském účtu ISPOP -> „Přijatá hlášení" -> „Přehled doručených hlášení" - tabulka "Záznamy", kde máte zobrazen seznam hlášení. Klikněte na ikonu „Detail“ ve sloupci „Akce“, otevře se nové okno s detailními informacemi o daném hlášení a na kartě "Historie" v řádku "K doplnění/doplněno" a sloupci „Poznámka“ naleznete důvod vrácení hlášení.
Hlášení, které se nachází ve stavu „Přiděleno ověřovateli (čeká na ověření)“, což odpovídá Stavu dokumentu "Čeká na vyřízení", JE ŘÁDNĚ PODÁNO (je validní – v platném datovém standardu, bylo mu přiděleno Evidenční číslo hlášení a ohlašovatel jej autorizoval). Příslušný úřad, který zajišťuje kontrolu hlášení (ověřovatel) má toto hlášení k dispozici ve svém účtu.
Ověření, resp. kontrola hlášení a označení hlášení za zkontrolované (Stav hlášení „Ověřeno“) je na ověřovateli, který je ke kontrole příslušný dle platných právních předpisů.
Po kontrole hlášení a označení změny stavu ověřovatelem je změněn Stav hlášení např. "Ověřeno" u nepoplatkových hlášení a "Vydán zálohový/poplatkový výměr", příp. „Vydáno stanovisko“ u poplatkových hlášení.
V případě, kdy ověřovatel nalezne v ohlášených údajích obsahové chyby, může hlášení vrátit ohlašovateli k doplnění – Stav hlášení “K doplnění/doplněno“.
Doporučujeme ohlašovateli zkontrolovat na svém účtu ISPOP (záložka „Přijatá hlášení“ -> Přehled doručených hlášení), zda zaslané hlášení má finální Stav hlášení „Ověřeno" u nepoplatkových hlášení a "Vydán zálohový/poplatkový výměr" nebo „Vydáno stanovisko“ u poplatkových hlášení.
Notifikační e-mail je pouze informace o tom, že ověřovatel vydal Stanovisko (resp. ověřovatel - pracovník příslušného úřadu kliknul na tlačítko "Vydání stanoviska" v systému ISPOP - záložce přístupné pouze ověřovatelům ("Ověření hlášení") - po kontrole Vámi podaného hlášení; informace, že bylo vydáno stanovisko, je také na účtu ISPOP u daného hlášení, ale vlastní Stanovisko je doručováno ověřovatelem mimo ISPOP a to standardním způsobem k rukám statutárního zástupce (zpravidla datovou schránkou).
Identifikace ověřovatele je k dispozici po přihlášení na váš účet v ISPOP na www.ispop.cz – tlačítko „Do ISPOP“ -> v horní liště „Přijatá hlášení“ -> "Přehled hlášení" - tabulka Záznamy – ikona listu ve sloupci „Akce“ -> Detail u příslušného hlášení – otevře se nové okno a na kartě "Historie" ve sloupci „Uživatel“ u stavu "Vydáno stanovisko" je přihlašovací jméno ověřovatele. Někteří ověřovatelé vypisují také poznámku k hlášení (sloupec „Poznámka“ v tomtéž řádku na kartě Historie).
3. Elektronický podpis
Zaručený elektronický podpis je digitální podpis, který zajišťuje pomocí kryptografických metod a dohledu nezávislé třetí strany (certifikační autority) identifikaci a nepopiratelnost původu dokumentů a digitálních dat v prostředí internetu.
Elektronicky uznatelným certifikátem se podle č. 297/2016 Sb., zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce rozumí údaje, které jsou neoddělitelně spojené s datovou zprávou a zaručují jednoznačné ověření identity podepsané osoby. Zaručeným (tj. kvalifikovaným) elektronickým podpisem se podle výše uvedeného zákona rozumí elektronický podpis, který splňuje následující požadavky:
- je jednoznačně spojen s podepisující osobou,
- umožňuje identifikaci podepisující osoby ve vztahu k datové zprávě,
- byl vytvořen a připojen k datové zprávě pomocí prostředků, které podepisující osoba může udržet pod svou výhradní kontrolou,
- je k datové zprávě, ke které se vztahuje, připojen takovým způsobem, že je možno zjistit jakoukoliv následnou změnu dat.
Zaručený (tj. kvalifikovaný) elektronický podpis lze využít zejména při komunikaci s úřady. Lze ho použít při komunikaci s dalšími organizacemi, které zaručený elektronický podpis uznávají. Pro elektronickou komunikaci s institucemi veřejné správy, a v tomto případě i se systémem ISPOP a CRŽP, je nutné použít kvalifikovaný elektronický podpis poskytovaný některou z certifikačních autorit České republiky.
Použití zaručeného elektronického podpisu / elektronické podepsání odesílaného dokumentu je jedním ze tří možných způsobů autorizace. V případě použití zaručeného elektronického podpisu není nutná listinná autorizace.
Elektronicky zaslaný dokument podepsaný kvalifikovaným certifikátem zajistí automaticky autorizaci registrace (není vyžadována další autorizace v podobě listině zaslaného podepsaného potvrzení).
Výhody elektronického podpisu
- Elektronický podpis umožňuje ověření identity podepisujícího – příjemce bezpečně ví, kdo je autorem či odesílatelem zprávy.
- Ověření integrity zprávy (že zpráva nebyla změněna) - příjemce má jistotu, že zpráva nebyla změněna v průběhu transportu, což ruční podpis může zajistit jen stěží.
- Zaručuje nepopiratelnost zprávy – odesílatel nemůže popřít, že danou zprávu s daným obsahem opravdu odeslal.
- Nenapodobitelnost podpisu – prostředky k podpisování může mít daná osoba pod svou výhradní kontrolou.
Elektronický podpis může používat kterákoli fyzická nebo právnická osoba.
Pro elektronickou komunikaci s institucemi veřejné správy, a v tomto případě i se systémem ISPOP a CRŽP, je nutné použít výhradně kvalifikovaný certifikát (př.: PostSignum Qualified CA, Qualified Certification Authority) nikoliv komerční podpis (př.: PostSignum Public CA, Standard Certification Authority), který může být obsažen v tzv. Baličku služeb vydaném kvalifikovaným poskytovatelem.
4. Chyby a chybové hlášky v systému
- Pravděpodobně máte ve svém prohlížeči nastavený zákaz vyskakovacích oken, který je nutné zrušit. Nastavení se provádí přímo v nastavení prohlížeče, v kterém pracujete (Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox aj.). v otevřeném prohlížeči vpravo nahoře je ikona tří teček, nebo tří čárek pod sebou, kde ke k dispozici menu -> Nastavení -> Soukromí a zabezpečení -> Oprávnění / Nastavení webu -> Vyskakovací okna a zde odkliknout možnost „Blokovat vyskakovací okna“. Konkrétně viz samostatný průvodce Povolení vyskakovacích oken.Další možností je také využití jiného prohlížeče než toho, v kterém je uživatel normálně zvyklý pracovat.
V případě dalších problémů doporučujeme se obrátit na helpdesk ISPOP (https://helpdesk.cenia.cz), s podrobnějším popisem problému (a uvedením svého telefonického kontaktu).
Pokud Vám na monitoru Vašeho PC vyskočí nějaké chybové hlášení, pošlete prosím printscreen (náhled obrazovky), abychom mohli Váš problém řešit konkrétněji. Případně popište detailně, v jakém kroku se problém ukazuje.
S velkou pravděpodobností se snažíte přihlásit v době, kdy je ohlášena pravidelná odstávka systému. Jejich přehled je k vždy k dispozici na webu www.ispop.cz a www.crzp.cz - Plánované odstávky.
Pokud není na stanovený den a čas plánována odstávka systému další možností je, že se webová stránka nezobrazí z důvodu, že máte stránku tzv. nakešovanou. Keš (anglicky cache) je program nalézající se mezi vaším počítačem a serverem, kterému váš webový prohlížeč zasílá požadavky na jednotlivé stránky. Jakmile pak jde stránka přes keš zpátky do vašeho prohlížeče, keš si ji uloží a při dalším stejném požadavku ji nabídne, místo aby byl obtěžován původní server. Všechny moderní prohlížeče už dnes mají vlastní keš, kešování podporují také nejrůznější routery, brány a proxy servery.).
Webovou stránku je nutné tedy aktualizovat, např. pomocí kombinace kláves „CRTL+F5“ (horní řada na klávesnici k počítači). Případně můžete použít jiný prohlížeč.
Odkaz na stránky, kde je i návod, jak postupovat: http://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedie:Aktualizujte_svou_cache.
5. Specifické dotazy pro odpadová hlášení
Původci odpadů mají povinnost ohlašovat produkci a nakládání s odpady v případě, že produkují nebo nakládají s odpady v množství větším než 100 t ostatního odpadu nebo 600 kg nebezpečného odpadu v souhrnu za celou společnost za kalendářní rok (dle § 95 odst. 3 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, v platném znění).
Pokud produkce odpadů původce (tj. množství odpadů za všechny provozovny spadající pod jedno IČO) za uplynulý kalendářní rok překročila výše uvedené limity, vztahuje se na původce ohlašovací povinnost a je povinen zaslat pravdivé a úplné hlášení o druzích, množství odpadů a způsobech nakládání s nimi (za každou provozovnu zvlášť) obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností příslušnému podle místa provozovny. Hlášení (Hlášení o produkci a nakládání s odpady – příloha č. 20 vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady) se zasílá prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí – ISPOP.
Provozovatelé zařízení jsou povinni zaslat roční hlášení o produkci a nakládání s odpady v případě, že v uplynulém kalendářním roce na daném zařízení nakládaly s odpadem (zde není určen žádný množstevní limit). Rovněž toto hlášení se zasílá obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností příslušnému podle místa provozovny a jeho zaslání se provádí opět prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí – ISPOP.
Provozovatel zařízení je povinen zaslat toto hlášení i v případě, že v zařízení nebylo po celý uplynulý kalendářní rok nakládáno s odpady, aniž by byl provoz zařízení celoročně přerušen. Hlášení nezasílá provozovatel zařízení a obchodník s odpady, jejichž provoz nebo činnost byly přerušeny po celý uplynulý kalendářní rok.
Změny pro ohlašování formuláře F_ODP_PROD za rok 2021 a 2022. Podle § 80 odst. 4 vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, se za roky 2021 a 2022 ohlašování ročních hlášení o produkci a nakládání s dopady provádí dle požadavků přílohy č. 20 původní vyhlášky č. 383/2001 Sb.
Pro ohlašování za roky 2021 a 2022 platí následující změny:
- POSOUVÁ SE TERMÍN PRO PODÁNÍ ROČNÍHO HLÁŠENÍ – z 15.2. na 28. 2. ( 95 odst. 2 až 5 zákona č. 541/2020 Sb.).
- JE STANOVENA NOVÁ POVINNOST PODÁVAT NULOVÉ ROČNÍ HLÁŠENÍ pro provozovatele zařízení a obchodníky s odpady do 28. února (§ 95 odst. 4 zákona č. 541/2020 Sb.). Formulář na Listu č. 1 umožňuje, v případě, že je hlášení podáváno za zařízení s IČZ nebo obchodníka s IČOB, zvolit možnost „Nulové hlášení“. V případě nulového hlášení se nevyplňují Listy č. 2, 3 ani 4.
- ZVYŠUJE SE LIMIT PRO VZNIK OHLAŠOVACÍ POVINNOSTI PRO PŮVODCE ODPADU – ze 100 kg nebezpečných odpadů nebo 100 t ostatních odpadů se limit pro vznik ohlašovací povinnosti zvýšil na 600 kg nebezpečných odpadů nebo 100 t ostatních odpadů (§ 95, odst. 3 zákona č. 541/2020 Sb.).
Při provedení on-line kontroly se ve výstupních informacích zobrazuje hláška: "Bilance množství odpadu katalogového čísla „nnnnnn“ pod pořadovým číslem „xn“ není vyrovnaná /rozdíl součtů hodnot ve sloupci 5 a součtů hodnot ve sloupci 6 není roven nule/.
- ABC bilance způsobu nakládání s odpadem u katalogového čísla „nnnnnn“ pod pořadovým číslem „xn“ a kódy původu odpadu A, B nebo C není vyrovnaná (rozdíl součtů hodnot pro nakládání a původ odpadu X /A, B nebo C/ ve sloupci 5 a součtů hodnot pro nakládání a původ odpadu X /A, B nebo C/ ve sloupci 6 není roven nule)."
Co uvedená hláška znamená a jak chybu napravit?
Nevyrovnanou bilanci nakládání s odpady způsobuje nesprávné použití kódů nakládání s odpadem či množství odpadů zadaných do formuláře. Tzv. ABC bilance interpretuje správné přiřazení kódů nakládání pro vyprodukované/převzaté množství odpadu a odpovídající předané/zpracované množství, tzn. první písmena kódu nakládání u párových dávek (jednoho katalogového čísla a množství„+“/množství „-") musí být shodná:
- po produkci odpadu A00 musí tedy následovat Axx, - po převzetí odpadu B00 musí následovat využití, odstranění nebo předání Bxx, - po uvedení zůstatku na skladu C00 musí být doplněn následně kódem Cxx, kde xx jsou kódy způsobů nakládání s odpadem uvedené v příloze č. 20 k vyhlášce č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, v platném znění.
V případě, že máte u jednoho katalogového čísla odpadu více partnerů (např. byl odpad předán 2 svozovým společnostem), lze pomocí tlačítka „+ Přidat řádek stejného katalogového čísla odpadu“ přidat více záznamů o partnerech.
Například: Vlastní produkce odpadu 200301 (Směsný komunální odpad) je 10 t. Z toho byly 3 t předány Partnerovi č. 1 a 7 t Partnerovi č. 2.
- V prvním řádku daného katalogového čísla odpadu uveďte celkovou produkci daného odpadu, tedy 10 t, s kódem nakládání A00.
- Poté tlačítkem „+ Přidat řádek stejného katalogového čísla odpadu“ pod pořadovým číslem daného odpadu přidejte další řádek stejného katalogového čísla.
- Do sloupce 7 (Kód způsobu nakládání) vepište, nebo pomocí číselníku doplňte příslušný kód nakládání (pro předání vlastního vyprodukovaného odpadu použijte kód nakládání AN3).
- Vyplňte množství předané Partnerovi č. 1 (3 t) a zadejte informace o partnerovi. Po zadání kódu nakládání se pole ve sloupci 8 červeně ohraničí. Pro vstup do tabulky pro výběr nebo editaci partnera je třeba kliknout na šedý obdélník se třemi tečkami na konci pole sloupce 8.
- Stejným postupem přidejte další řádek stejného katalogového čísla odpadu a zadejte množství předané Partnerovi č. 2 (7 t).
Tímto postupem je možné zadat libovolný počet partnerů (řádků) u stejného katalogového čísla a kategorie odpadu. Součet množství daného katalogového čísla odpadu ve sloupci 6 musí odpovídat součtu množství tohoto katalogového čísla odpadu ve sloupci 5.
Stejný postup platí i pro případ, že odpad přebíráte od původců nebo jiných oprávněných osob.
Víme, že údaje v RES (Rejstřík ekonomických subjektů), který byl oficiálně předán Českým statistickým úřadem Ministerstvu životního prostředí a následně provozovateli ISPOP, obsahuje nepřesné údaje tohoto typu. Z tohoto důvodu je kontrola v ISPOP podána jako „Upozornění (nezabraňují podání hlášení)". Slouží tedy pouze k upozornění na nesoulad v adrese a v tomto případě jej ignorujte a hlášení (pokud neobsahuje „Validační chyby") podejte.
Pokud stavební činnost, při niž vznikly odpady, probíhala na několika územích, která spadají do působnosti různých obecních úřadů obci s rozšířenou působnosti (ORP), pak musí ohlašovatel na základě průběžné evidence odpadů stanovit, kolik odpadů na konkrétních územích příslušných ORP vzniklo (musí tedy množství odpadů rozdělit podle místa jejich vzniku na jednotlivá území ORP), a musí podat hlášení na všechna ORP, na jejichž území činnosti probíhaly. Pokud ohlašovatel prováděl několik staveb v rámci jednoho ORP, pak odpady z těchto staveb hlásí souhrnně za cele ORP. Do údajů o provozovně (místě prováděni stavební činnosti) doporučujeme vyplnit následující: Číslo provozu: zapsat kód ORP, na kterém probíhala stavba a kde vznikaly odpady - např. 5105 Ulice: zde zapsat např. „stavební činnost na ORP 5105“ Název obce: zde uvést název obce/města, ve kterém sídlí úřad ORP nebo SOP (správní obvod hl. m. Prahy) - např. Liberec (pro ORP 5105) ZUJ: vybrat ZUJ města, ve kterém sídlí ORP nebo SOP, na jehož území byla stavba prováděna (tzn. pro příkladové ORP 5105 vybrat ZUJ Liberce).
- Na obce se dle § 5 odst. 1 písm. c), zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, vztahují povinnosti původců odpadů. Obce jsou tedy povinny nastavit obecní systém odpadového hospodářství („obecní systém“) pro soustřeďování komunálního odpadu, a to alespoň nebezpečného odpadu, papíru, plastů, skla, kovů, biologického odpadu, jedlých olejů a tuků a od 1. ledna 2025 rovněž textilu, vznikajícího na jejich katastrálním území. Tento obecní systém stanovují na základě vydání obecně závazné vyhlášky.Obecní systém následně využívají občané obce a odkládají na místech k tomu určených vyprodukovaný komunální odpad.
Do tohoto systému se mohou zapojit i podnikatelské subjekty, a to na základě písemné smlouvy uzavřené mezi podnikatelským subjektem a obcí. V takovém případě musí obec obecně závaznou vyhláškou, kterou nastavila obecní systém, stanovit alespoň druhy odpadu, které může právnická nebo podnikající fyzická osoba předávat do obecního systému, způsob určení výše úhrady za zapojení do obecního systému a způsob jejího výběru.
Pokud právnická nebo podnikající fyzická osoba předá do obecního systému veškerý komunální odpad, jehož je původcem, nevede průběžnou evidenci odpadů podle tohoto zákona ani neplní ohlašovací povinnosti podle tohoto zákona pro odpad, se kterým se do obecního systému zapojila.
V případě, že je podnikatelský subjekt zapojen jen s některým komunálním odpadem, je třeba ve formuláři dle přílohy č. 20 vyhlášky č. 383/2001 Sb. vybrat „ANO“ v položce „Provozovna je zapojena do systému sběru komunálního odpadu obce“ a v hlášení uvést všechny komunální odpady, které v ohlašovaném roce vyprodukoval.
Obce zvolí „NE“, protože obec sama sebe nemůže zapojit do systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů obce.
Jak otevřít formulář F_ODP_PROD?
- Po přihlášení na www.ispop.cz použijte pro vstup do aplikace tlačítko na hlavní stránce (v pravém horním rohu) – „Do ISPOP“. Webový formulář lze otevřít po vstupu do aplikace ISPOP v sekci „Vyplnění formuláře“ → Pro vyplnění nového formuláře zvolte možnost „Vyplnění hlášení“.
- V případě, že vyberete možnost „Vyplnění hlášení“, otevře se karta „Výběr ohlašovatele“, na níž je třeba vybrat subjekt, za který je hlášení podáváno (v případě, že máte k dispozici více ohlašovatelů, lze konkrétní subjekt vybrat pomocí filtru). Kliknutím zvolte subjekt a pomocí tlačítka „Dále“ budete přesměrováni na výběr typu formuláře.
- Pro zjednodušení vyhledávání konkrétního formuláře na kartě „Výběr hlášení“ je možnost pomocí filtru omezit přehled na základě volby ohlašovací agendy, popř. ohlašovacího roku. Po provedení výběru formuláře (F_ODP_PROD) se pomocí tlačítka „Dále“ otevře karta s možnostmi předvyplnění hlášení.
- Na Kartě „Ostatní volby“ má uživatel možnost vybrat, zda chce hlášení předvyplnit základními údaji z CRŽP (Centrálního registru životního prostředí), předvyplnit daty (xml) z externího souboru nebo daty z předchozího autorizovaného hlášení.
- Na poslední kartě („Shrnutí“) jsou zrekapitulovány zadané údaje. Po kontrole a stisku tlačítka „Vyplnit formulář“ se na nové záložce prohlížeče/v novém okně otevře webový formulář připravený k vyplnění
Neznám číslo provozovny partnera – jak ho zjistím?
V případě, že se jedná o partnera typu oprávněná osoba (s Identifikačním číslem zařízení – IČZ) nebo obchodník s odpady (s Identifikačním číslem obchodníka – IČOB), doporučujeme zkontrolovat faktury nebo vážní lístky, které Vám partner předal. Konkrétní údaj lze také nalézt v Registru zařízení, obchodníků a spisů (https://isoh.mzp.cz/RegistrZarizeni/Main/Mapa ).
Pokud se jedná o Identifikační číslo provozovny (IČP) původce odpadu, lze IČP některých provozoven dohledat v Registru živnostenského podnikání (www.rzp.cz). V případě, že původce nemá k dané provozovně přidělené identifikační číslo ze strany živnostenského úřadu, pravděpodobně používá tzv. interní, jím zvolené IČP. V případě, že Vám toto IČP nebylo při přejímce odpadu sděleno, kontaktujte původce a IČP si vyžádejte.
V případě, že se jedná např. o přejímku odpadů ze stavební činnosti, za IČP se uvádí číslo ORP (obce s rozšířenou působností) nebo SOP (správního obvodu Prahy), na jejímž území byly odpady vyprodukovány.
- Jak přidám více partnerů k jednomu katalogovému číslu odpadů?
V případě, že chcete přidat dalšího partnera v rámci jednoho pořadového čísla (k jednomu katalogovému číslu odpadu a stejné kategorii), stiskněte u příslušného pořadového čísla tlačítko „+Přidat řádek stejného katalogového čísla odpadu“.
- Ve formuláři nemohu v katalogu obcí najít název příslušné obce společně s městskou částí, za kterou ohlašuji. Jak jí vyhledat?
V případě velkých obcí, které jsou rozčleněny na více celků, jsou v katalogu uvedeny pouze názvy částí (např. SE NEUVÁDÍ „Ostrava – Mariánské Hory a Hulváky“, ale POUZE „Mariánské Hory a Hulváky“).
- Jaký je rozdíl mezi validační chybou, upozorněním a informací?
-
- Validační chyba – chyba, která ZABRAŇUJE odeslání do systému ISPOP. Po kliknutí na tlačítko „On-line kontrola“ ve formuláři se otevře dialogové okno s popisem validačních chyb. Po jejich odstranění je možné hlášení odeslat.
- Upozornění a Informace – mají pouze informační charakter a NEZABRAŇUJÍ odeslání do ISPOP. Hlášení, které obsahuje upozornění či informaci, může být úspěšně ověřeno ověřovatelem (tzn., že nejsou podmětem pro vrácení k doplnění).
Seznam validačních chyb, upozornění a informací je možné dohledat i u přijatého hlášení v systému ISPOP po přihlášení v sekci „Přijatá hlášení“ -> záložka „Přehled doručených hlášení“ –> tlačítko „Detail“ (sloupec Akce) –> „Detail hlášení“ –> karta „Kontrola“.
POZOR! V případě, že zasíláte interaktivní formulář jako přílohu datové zprávy, nesmí formulář obsahovat validační chyby (tlačítko „On-line kontrola“ ve formuláři). Obsahuje-li dokument validační chybu, je datovou schránkou s názvem „ISPOP a CRŽP (Ministerstvo životního prostředí)“, ID: uednwmb, přijat, ale nesplňuje datový standard, a proto nemůže být systémem ISPOP zpracován (nachází se ve stavu „Není zpracovatelné“).
Ano, můžete. Pro jistotu si ověřte, zda používáte aktualizovaný software pro aktuální ohlašovací období, což by mělo zaručit generování hlášení ve správném datovém standardu. Informace o tom, zda vyexportovaná data odpovídají tomuto standardu, Vám poskytne dodavatel tohoto softwaru.
Další informace naleznete na webových stránkách ISPOP v záložce Technické požadavky → Datové standardy.
S největší pravděpodobností je hlášení ve formátu xml, které jste importoval do on-line formuláře, správně, nicméně nahrané (importované xml) neodpovídá datovému standardu.
Ministerstvo životního prostředí a Česká informační agentura životního prostředí garantují správnost fungování online formuláře, pokud jsou tyto vyplňovány přímo v daném online formuláři. Problém spočívá v označení partnerů uvedených v hlášení – externí poskytovatel využívá své interní číslování partnerů (u každého kódu, který partnera vyžaduje) a toto číslování pak v xml hlášení v přehledu partnerů využije.
Tzn., že Vám dodavatel poskytl hlášení (xml soubor) správně, ale další práce s ním (nahrání tohoto xml souboru do online formuláře) způsobí, že hlášení není zpracovatelné (hlásí chybu, kterou uvádíte).
Řešením je hlášení zaslat jako poskytnutý xml soubor přímo z Vaší datové schránky jako přílohu datové zprávy do datové schránky pro příjem hlášení a registrací s názvem: "ISPOP a CRŽP (Ministerstvo životního prostředí)"; ID: uednwmb (nicméně bez kontroly, kterou umožňuje online formulář) nebo se obrátit na poskytovatele, aby Vám hlášení upravil pro použití v online formuláři (vzestupné číslování partnerů, tzn. první partner = 1, druhý partner = 2 atd.).
U některého hlášení pravděpodobně nebyl dodržen datový standard – např. nebylo vyplněno povinné pole, nebyl dodržen požadovaný formát, byl vícekrát připojen elektronický podpis apod., proto hlášení neprošlo systémovou kontrolou ISPOP a skončilo jako nezpracovatelné.
Před odesláním hlášení vždy zkontrolujte, zda jsou vyplněny všechny povinné údaje, zejména pokud používáte vlastní software pro generování xml souborů s hlášením.
V případě, že je právnická nebo podnikající fyzická osoba zapojena do obecního systému a předá do něj veškerý komunální odpad, jehož je původcem, nevede průběžnou evidenci odpadů podle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, a ani neplní ohlašovací povinnosti podle tohoto zákona pro odpad, se kterým se do obecního systému zapojila (§ 62 odst.3).
V případě, že je původce zapojen do systému sběru komunálního odpadu obce jen s některými jím produkovanými komunálními odpady, nevztahuje se na něj ustanovení § 62 odst. 3 a musí vést i ohlašovat evidenci všech komunálních odpadů, tedy i těch, se kterými je zapojen.
Vybere na listu č. 1 políčko „ANO“. Na listu č. 2 pak vyplní katalogové číslo, kód nakládání a množství vyprodukovaného/předávaného komunálního odpadu.
Množství odpadu musí původce určit na základě kvalifikovaného odhadu nebo po jeho zvážení na provozovně před předáním na určené místo sběru.
Vzhledem k tomu, že odpadová hlášení jsou již v podstatě všechna ověřena, doporučujeme informovat přímo ověřovatele (příslušné ORP), že první hlášení je špatně a podáváte "Doplněné hlášení". Jméno, příp. kontakt na konkrétního ověřovatele Vámi podaného Řádného (prvního) hlášení za danou provozovnu naleznete na svém účtu ISPOP v záložce "Přijatá hlášení" - "Přehled doručených hlášení" –ikona "Detail" ve sloupci AKCE, otevře se nové okno s detailními informacemi o daném hlášení a na kartě "Historie" v řádku „Ověřeno“ a sloupci UŽIVATEL.
V okně "Detail hlášení" máte také k dispozici pod tlačítkem "Originál" Vámi podané Řádné hlášení, které si můžete stáhnout do svého PC formát hlášení XML, uložit a opravit.
Ohlašovatel hlásí za:
- A) Provozovnu s adresou shodnou s adresou sídla – Provozovna, za kterou je hlášení podáváno, se nachází na adrese sídla. V případě ohlašování za mobilní zařízení ke sběru a výkupu odpadů (s IČZ) nebo obchodníka s odpady (s IČOB) se ohlašování provádí také na adresu sídla. Sídlem se rozumí adresa, na které právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání řídí své podnikatelské aktivity (nechává si zasílat korespondenci, uzavírá obchodní smlouvy, fakturuje apod.). V případě, že ohlašovatel zvolí tuto možnost, adresní informace o sídle budou automaticky přenesené z levé do pravé části formuláře.
- B) Provozovnu s adresou jinou, než je adresa sídla – takovou provozovnou se rozumí prostor, v němž je živnost/činnost provozována a která má jinou adresu než sídlo provozovatele. Za takovou provozovnu se považuje i území ORP (obce s rozšířenou působností) nebo SOP (správní obvod Prahy), na němž byla během ohlašovaného roku prováděna činnost (stavební, servisní, aj.), za kterou je podáváno hlášení.
Hlášení odpadů na Český statistický úřad nesouvisí s podáním hlášení do ISPOP – hlášení odpadů na Český statistický úřad je jiný formulář a nezasílá se do ISPOP!
Hlášení odpadů na Český statistický úřad zasíláte podle pokynů ČSÚ, zpravidla jste vyzváni dopisem z ČSÚ.
Pokud ohlašovateli (subjektu) vznikla za předchozí kalendářní rok ohlašovací povinnost (původci odpadu vzniká ohlašovací povinnost v případě, že v součtu za všechny své provozovny a činnosti přesáhl produkci 600 kg nebezpečných nebo 100 t ostatních odpadů, dle § 95 odst. 3 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech), je povinností podat samostatné hlášení za každou provozovnu, popř. činnost na území ORP (obce s rozšířenou působností). Pokud během ohlašovaného roku došlo ke změně umístění provozovny (např. přestěhováním) a subjektu vzniká ohlašovací povinnost, je nutné podat samostatné hlášení každé ORP, na jejímž území se provozovna nacházela. Pokud tedy byla provozovna první polovinu ohlašovaného roku na území ORP 1 a druhou polovinu roku na ORP 2, musí být podáno samostatné hlášení na ORP 1 i na ORP 2. Hlášení se poté liší adresními údaji provozovny a často i údaji na Listu č. 2.
Ohlašovací povinnost hlášení o produkci a nakládání s odpady je vztažena k překročení ohlašovacích prahů v rámci jednoho subjektu (tedy v součtu za celé IČ) a daného kalendářního roku. Proto pokud za daný rok nepřekročíte ohlašovací limit produkce, resp. nakládání s více než 600 kg odpadů kategorie nebezpečný nebo 100 t kategorie ostatní nepodáváte hlášení. Stávající registrace v ISPOP nezakládá žádnou ohlašovací povinnost. Není tedy třeba se odhlašovat. Pro přístup ke dříve zadaným datům doporučujeme nechat stávající registraci v platnosti.
6. Specifické dotazy pro formuláře VODA
Součástí podaného hlášení F_VOD_38 musí být vyplněná tabulka XLS vložená jako příloha PŘÍMO do hlášení, NIKOLI zaslaná jako samostatný soubor datovou schránkou! Ve formuláři je nastavena validační kontrola, že právě jedna příloha musí být součástí hlášení – příloha ve formátu XLS.
Šablona tabulky je součástí vyhlášeného datového standardu a je ohlašovatelům k dispozici na www.ispop.cz -> "Datové standardy" v řádku pro F_VOD_38 - odkaz "XLS". Je nutné ji stáhnout do svého PC, vyplnit, přidat jako přílohu do hlášení pomocí tlačítka „Příloha“ a celé hlášení takto s přílohou odeslat.
Pod tabulkou „Vyhodnocení na základě naměřených hodnot*" je uvedena poznámka:
„* z uvedených charakteristik vyplňte jen ty, které máte uvedeny ve vodoprávním povolení".
Dále v dolní části pod tabulkami je „Komentář k vyplňování hodnot“, podrobnější návod pro určení jednotlivých charakteristik naleznete zde „Jak mám ohlásit údaje ve formuláři F_VOD_38?“.
Jak mám ohlásit údaje ve formuláři F_VOD_38, když tam chybí pole pro povolené emisní limity a pole pro výsledné naměřené hodnoty znečištění ve vypouštěných odpadních vodách?
Formulář F_VOD_38 neobsahuje pole pro zapsání povolených emisních limitů; údaje „Vyhodnocení na základě naměřených hodnot“ a naměřené hodnoty ze vzorků odebraných za ohlašovaný rok se povinně předávají jako součást řádně vyplněného hlášení (formulář F_VOD_38) v podobě tabulky ve formátu XLS, kterou ohlašovatel vloží pomocí tlačítka přímo ve formuláři "Příloha".
Požadovaná šablona tabulky je součástí vyhlášeného datového standardu a je ohlašovatelům k dispozici na www.ispop.cz -> "Datové standardy" v řádku pro F_VOD_38 odkaz "XLS".
Upozornění: Tabulku nelze přijmout do systému ISPOP samostatně! Vždy pouze jako přílohu, která je vložena do hlášení v poli „Příloha“ pomocí tlačítka „Příloha“!
Vysvětlení k příloze (tabulka ve formátu XLS) do hlášení F_VOD_38 podle § 38, odst. 6 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách
Způsob vyhodnocení na základě naměřených hodnot a vyplnění tabulky výsledky rozborů:
Pro účely zpracování dat podle níže uvedených postupů, se hodnoty stanovené laboratoří jako menší, než mez stanovitelnosti berou jako rovné 0.
Vyhodnocení plnění emisních limitů stanovených v povolení k vypouštění na základě naměřených hodnot se provádí pro každou výpusť zvlášť s tím, že jedna výpusť se uvede na jeden list v přiloženém xls souboru. Do excelovské tabulky se vyplní všechny naměřené hodnoty pro ukazatele uvedené ve vodoprávním povolení a určí se charakteristické hodnoty pro ty typy emisních limitů, které jsou uvedené v příslušném vodoprávním povolení.
Přehled typů emisních limitů a způsob jejich výpočtu:
„p“ - přípustná hodnota
Hodnota se zjistí tak, že se všechny naměřené hodnoty za sledované období seřadí od nejmenší po největší. Podle toho, kolik hodnot bylo měřeno, tolik hodnot se počínaje tou nejvyšší vyřadí. Počet hodnot je uveden v tabulce č. 1 (tabulka je převzata z přílohy č. 4 NV 61/2003 Sb.). Hodnota následující po poslední vyřazené je přípustná hodnota „p“. Přípustný počet vzorků nesplňujících v jednotlivých ukazatelích znečištění statisticky formulované limity („p“) ve vypouštěných odpadních vodách v období kalendářního roku naleznete v příloze č. 5 nařízení vlády č. 61/2003 Sb., v platném znění.
Příklad: Pokud sada povinně naměřených hodnot obsahuje 12 čísel, seřadí se podle velikosti a 2 nejvyšší se vyřadí. Třetí nejvyšší hodnota z původní sady dat se uvede do formuláře. Pokud je tato hodnota nižší než povolený emisní limit stanovený jako limit „p“, je tento limit splněn. V případě, že je uvedeným způsobem hodnota vyšší, není limit „p“ splněn.
Naměřené hodnoty
Pořadí hodnoty / Koncentrace ukazatele (mg/l)
- 10,65
- 11,83
- 12,36
- 13,00
- 13,26
- 13,70
- 14,79
- 15,20
- 16,71
- 17,14
- 17,30
- 18,79
Limit „p“ je 17,2 mg/l -> Charakteristická hodnota pro výše uvedenou sadu hodnot je 17,14 = Limit „p“ je splněn.
„m“ - nepřekročitelná hodnota
Všechny hodnoty naměřené za sledované období se seřadí podle velikosti a nejvyšší naměřená hodnota se uvede do formuláře. Je-li tato hodnota nižší než stanovený limit„m“, je emisní limit splněn, je-li vyšší, není splněn.
průměr
Do tabulky s hodnocením plnění se vypíše aritmetický průměr ze všech naměřených hodnot s tím, že se neprovádí test na odchýlené hodnoty. Všechny naměřené hodnoty se sečtou a vydělí počtem naměřených hodnot.
minimální účinnost v %
Pro vyhodnocení tohoto typu limitu jsou třeba hodnoty rozborů nejen na odtoku z ČOV, ale z přítoku na ČOV. Z obou souborů hodnot se spočítají aritmetické průměry. Účinnost se pak určí tak, že se hodnota na odtoku vydělí hodnotou na přítoku; takto získaná hodnota se odečte od jedné a vynásobí 100.
Pokud je takto určená hodnota účinnosti vyšší než hodnota stanovená v povolení, je tento emisní limit splněn.
Příklad:
Naměřené hodnoty
Pořadí hodnoty / Koncentrace ukazatele na odtoku / Koncentrace ukazatele na přítoku (mg/l)
- 10,65 42,97912
- 11,83 56,93981
- 12,36 63,64678
- 13,00 69,69231
- 13,26 79,64534
- 13,70 68,73338
- 14,79 88,36282
- 15,20 77,48819
- 16,71 107,6001
- 17,14 73,76717
- 17,30 106,2581
- 18,79 77,00328
Výpočet průměrných hodnot:
Odtok = 14,56 mg/l Přítok = 76,01 mg/l
Výpočet účinnosti % = 100 –100*(Odtok - Přítok) = 100 – 100 * (14,56/76,01) = 80,33
Je-li emisní limit stanovený v povolení jako účinnost 75 %, pak je tento limit splněn.
roční množství
Pro stanovení této hodnoty je třeba mimo údaje o koncentracích ukazatelů znečištění na odtoku z ČOV mít k dispozici i hodnoty týkající se množství vypuštěné odpadní vody. Z naměřených koncentrací se spočítá roční průměrná hodnota. Ta se pak vynásobí množstvím vody vypuštěné za rok. Pokud je výsledek nižší než limit uvedený v povolení, je požadavek splněn.
poměrné množství
Emisní limit stanovený jako poměrné množství je definován jako množství vypouštěného znečištění v jednotkách hmotnosti látky nebo skupiny látek na jednotku hmotnosti látky nebo suroviny použité při výrobě nebo výrobku. Pro stanovení této hodnoty je nutné mít k dispozici mimo údaje o koncentracích ukazatelů znečištění na odtoku z ČOV mít k dispozici i hodnoty týkající se množství vypuštěné odpadní vody a množství suroviny, ke které se vypouštěné znečištění vztahuje. Tato informace je vždy uvedena ve vodoprávním povolení. Postup je obdobný jako v případě výpočtu ročního množství. Vypočtené roční množství vypouštěného znečištění se vydělí množstvím látky nebo skupiny látek na jednotku hmotnosti látky nebo suroviny použité při výrobě nebo výrobku. Pokud je výsledné číslo pod takto stanoveným emisním limitem, je požadavek vodoprávního povolení splněn.
rozmezí hodnot
Stanovuje se ve vodoprávním povolení pro ukazatel pH (reakce vody). Pokud jsou všechny naměřené hodnoty v průběhu rozhodného období v intervalu stanoveném povolením, je limit plněn.
Pozn.: V případě, že ve vodoprávním povolení je uveden starý a již zrušený ukazatel NEL, může ohlašovatel koncentrační údaje tohoto ukazatele zadat jako hodnoty Uhlovodíky C10-40. Toto je řešení přechodné a provozovatel by si měl nechat při další revizi vodoprávního povolení nechat stanovit limit místo pro NEL pro C 10-40.
Formulář pro ohlášení údajů pro vodní bilanci není možné zobrazit a vyplnit, pokud není u daného subjektu k dispozici v CRŽP příslušné místo užívání vody. Zda máte evidované místo užívání vody a zda jsou u něj evidovány správné údaje zjistíte po přihlášení do svého účtu Centrálního registru životního prostředí (CRŽP) www.crzp.cz – „Místa užívání vody" - "Přehled míst užívání vody“. Vzhledem k tomu, že evidence míst užívání vody se do CRŽP a následně do ISPOP "přenáší" automaticky z evidence podniků povodí, v případě, že místo užívání vody nemáte v CRŽP k dispozici nebo jsou u něj evidovány chybné údaje, je nutné se obrátit na příslušný podnik povodí, u kterého má být/je místo užívání vody evidováno. Pracovník povodí provede kontrolu, příp. změnu v databázi a uvedená změna se synchronně, nejpozději však do 24 hodin propíše do CRŽP a poté bude také v systému ISPOP možné zobrazit správně předvyplněný formulář za toto místo užívání vody. Ve formuláři údaje předvyplněné z evidence podniků povodí nelze editovat/opravovat.
Nemusíte. Druh vyplňovaných ukazatelů jakosti vypouštěných vod se shoduje s výčtem ukazatelů, stanovených v povolení k nakládání s vodami – vypouštění vod.
Pokud tedy v povolení nemáte pro některé ukazatele znečištění stanovené limity jakosti vypouštěných vod, nemusíte je sledovat a tím pádem ani vyplňovat.
Vždy ohlašujte hodnoty pro ukazatele minimálně dle výčtu podle povolení, případně dle podmínek povolení, kde může být pro některé ukazatele stanovena pouze povinnost sledování.
Přednastavenou tabulku výčtu ukazatelů lze změnit přidáním či ubráním ukazatele. Pokud si tabulku pečlivě upravíte dle Vašich potřeb, zůstane její rozsah stejný i pro ohlašování v dalších letech.
7. Specifické dotazy pro formuláře OVZDUŠÍ
Informace k ohlašování údajů za zdroj znečišťování ovzduší naleznete například na webových stránkách ISPOP - www.ispop.cz, webových stránkách Centrálního registru životního prostředí (CRŽP) - www.crzp.mzp.cz a na webových stránkách Českého hydrometeorologického ústavu - www.chmi.cz.
Co mám dělat, když došlo ke změně provozovatele provozovny ovzduší (převzetí novým provozovatelem nebo změna IČO u stávajícího provozovatele)?
Nový provozovatel (IČO) se musí registrovat, pokud ještě není registrován v Centrálním registru životního prostředí (CRŽP) a získat přístupové údaje na svůj účet CRŽP.
Původní provozovatel (původní IČO) provozovny ovzduší (dále provozovna OVZ) může ve svém účtu CRŽP nabídnout provozovnu OVZ (zadat „Nabídku na změnu provozovatele“ provozovny OVZ). Nový provozovatel (nové IČO) nabídku přijme a systém CRŽP přidělí této provozovně OVZ nové identifikační číslo (IČP) provozovny OVZ. Následně nový provozovatel upraví název provozovny OVZ tak, aby začínal názvem subjektu (názvem nového provozovatele), zkontroluje, zda jsou všechny údaje správné a příp. provede opravu (důležitá je kontrola adresních údajů, příp. čísla parcely).
V případě, že původní provozovatel (původní IČO) provozovny OVZ nezadal v CRŽP „Nabídku na změnu provozovatele“ dané provozovny OVZ, nový provozovatel (nové IČO) provede tzv. přeregistraci provozovny OVZ. Nově registrované provozovně OVZ systém CRŽP přidělí nové identifikační číslo (IČP) provozovny OVZ.
Postup registrace nové provozovny ovzduší naleznete v rychlém průvodci „Registrace provozovny ovzduší“ který je k dispozici na stránkách www.crzp.cz.
UPOZORNĚNÍ: Registrovat provozovnu ovzduší má oprávnění pouze uživatel daného subjektu “Správce subjektu“ nebo „Správce vlastních provozoven OVZ.
8. Specifické dotazy pro ohlašování do IRZ
IRZ = Integrovaný registr znečišťování životního prostředí.
Provozovna IRZ je definovaná nařízením č. 166/2006/ES o E-PRTR a navazujícím zákonem č. 25/2008 Sb., o IRZ a ISPOP.
Hlášení do IRZ podává v případě překročení ohlašovacích prahů pro úniky a přenosy POUZE ten provozovatel, který:
provozuje E-PRTR činnost uvedenou v příloze I Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006/ES
a/nebo
provozuje činnost podle § 3 odst. 2 uvedenou v příloze zákona č. 25/2008 Sb. (po novele zákonem č. 255/2016 Sb.).
Každá provozovna IRZ má přiděleno identifikační číslo provozovny (IČP), jež není vázáno na provozovatele (IČO) provozovny, ale přímo na provozovnu určenou mj. adresou a souřadnicemi.
Pokud dojde ke změně provozovatele (změně IČO) provozovny IRZ, je nutné provést převedení provozovny IRZ na nového provozovatele. Žádost o změnu provozovatele zadává Ohlašovatel (nový provozovatel provozovny IRZ) v Centrálním registru životního prostředí (CRŽP). K zadání žádosti je oprávněn uživatel nového provozovatele „Správce subjektu“ nebo uživatel s rolí „Správce vlastních provozoven IRZ“. Žádost pak ověřuje operátor systému CRŽP a pokud je vše v pořádku, žádost schválí.
Výsledek vyřízení žádosti (Schváleno/Zamítnuto) má provozovatel k dispozici v svém účtu CRŽP – „Provozovny IRZ“ – „Přehled žádostí provozoven IRZ“.
UPOZORNĚNÍ: vyřízení žádosti operátorem může trvat několik dní, podle množství žádostí v CRŽP!
Povinnost ohlašovat do IRZ (veřejný Integrovaný registr znečišťování)
Hlášení do IRZ podává v případě překročení ohlašovacích prahů pro úniky a přenosy POUZE ten provozovatel, který:
- provozuje E-PRTR činnost uvedenou v příloze I Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006/ES
a/nebo
- provozuje činnost podle § 3 odst. 2 uvedenou v příloze zákona č. 25/2008 Sb. (po novele zákonem č. 255/2016 Sb.).
UPOZORNĚNÍ provozování uvedené činnosti znamená, že souhlasí popis činnosti včetně projektované prahové kapacity. Pokud souhlasí popis, ale projektovaná kapacita je nižší než uvedená prahová, nejedná se o danou vyjmenovanou činnost.
Činnosti dle přílohy zákona k IRZ naleznete PŘEHLEDNĚ přímo v příloze zákona na www.irz.cz - sekce OHLAŠOVÁNÍ – DOKUMENTY – odstavec PLATNÉ PRÁVNÍ PŘEDPISY – Zákon č. 25/2008 Sb., o IRZ a ISPOP.
Více zde.
Registrace provozovny IRZ v Centrálním registru životního prostředí (CRŽP).
Žádost o registraci nové provozovny IRZ podává ohlašovatel (provozovatel provozovny IRZ) prostřednictvím svého účtu v CRŽP. V žádosti je nutno vyplnit všechny povinné údaje a odeslat ji k ověření. Registrace provozovny IRZ podléhá schválení ze strany operátora CRŽP; v době ohlašovací špičky tak může trvat delší dobu.
Registrace provozovny IRZ v CRŽP je podmínkou k možnosti ohlásit do IRZ. Plnění ohlašovacích povinností za jiné agendy se registrace provozovny IRZ netýká. Registrací v CRŽP provozovna IRZ získá identifikační číslo provozovny IRZ (IČP), které je neměnné a podle něhož je možné provozovnu jednoznačně identifikovat. Provozovatel je povinen používat správné IČP. IČP není vázáno na provozovatele provozovny, ale přímo na provozovnu (definovanou mj. adresou a souřadnicemi).
Hlášení do Integrovaného registru znečišťování (dále jen "IRZ") se podává prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) nebo prostřednictvím datové schránky ministerstva určené k plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí. Údaje se předávají elektronicky v datovém standardu zveřejňovaném Ministerstvem životního prostředí.
Podmínkou pro využití Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) nebo datové schránky ministerstva určené k plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí k podání hlášení je předchozí registrace v Centrálním registru životního prostředí (CRŽP).
Údaje ohlašované do IRZ se ohlašují podáním „Hlášení do Integrovaného registru znečišťování“ (F_IRZ), které mají k dispozici registrovaní provozovatelé (ti, jež mají registrovanou provozovnu IRZ) ve svých účtech v CRŽP.
Ohlašovatel si otevře ve svém uživatelském účtu („Vyplnění formuláře“ – „Vyplnění hlášení“) formulář pro ohlášení do IRZ za danou organizaci, předmětný rok a provozovnu IRZ. Identifikační údaje k organizaci a provozovně jsou již předvyplněné a není umožněná jejich editace v rámci formuláře – změna je možná pouze v účtu CRŽP. Ohlašovatel (provozovatel) vyplní údaje o předmětných únicích a/nebo přenosech. Před odesláním vyplněného formuláře/hlášení je provedena automaticky on-line kontrola a pokud formulář/hlášení neobsahuje validační chyby, je možné formulář/hlášení odeslat.
K vyplňování formuláře je připraven a zveřejněn manuál na stránkách www.ispop.cz.
Provozovatelé jsou povinni registrovat provozovny IRZ, na které se vztahuje povinnost ohlašování do IRZ. Registraci provozovny IRZ provádí ohlašovatel elektronicky prostřednictvím svého uživatelského účtu v CRŽP. Žádost o registraci provozovny IRZ, změnu údajů nebo provozovatele či zrušení registrované provozovny IRZ není nutné nijak autorizovat. Autorizace je zajištěna přihlášením do systému. Schvalování žádostí neprobíhá automaticky, ale provádí ji operátor CRŽP. V případě, že se v žádosti objeví nějaké nesrovnalosti či duplicitní žádost, žádost je zamítnuta s odůvodněním (k dispozici v „Přehledu žádostí IRZ".
Hlášení v listinné podobě do IRZ nelze zaslat.
Hlášení do Integrovaného registru znečišťování životního prostředí (dále jen "IRZ") se podává prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (ISPOP) nebo prostřednictvím datové schránky Ministerstva životního prostředí určené k plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí. Dle § 4, odst. 3 zákona č. 25/2008 Sb. se údaje předávají výhradně elektronicky v datovém standardu zveřejňovaném ministerstvem pro každý ohlašovací rok. Datový standard zveřejňuje MŽP nejméně 6 měsíců před termínem plnění jednotlivých ohlašovacích povinností.
Popis
Ohlašování do Integrovaného registru znečišťování životního prostředí (dále jen "IRZ") je umožněno výhradně ELEKTRONICKOU cestou prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí ("ISPOP"), nebo prostřednictvím datové schránky Ministerstva životního prostředí určené k plnění ohlašovacích povinnosti v oblasti životního prostředí. Údaje se předávají v datovém standardu zveřejňovaném ministerstvem.
Není možné akceptovat listinnou podobu hlášení, ani hlášení nesplňující datový standard (např. excelovská tabulka).
Datový standard pro předávání údajů prostřednictvím ISPOP nebo prostřednictvím datové schránky ministerstva určené k plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí POPISUJE pro jednotlivé ohlašovací povinnosti (včetně IRZ) datovou strukturu a datový formát elektronického dokumentu a automatizované kontroly obsahu podaných hlášení.
Odkazy na doplňující informace
9. Specifické dotazy pro ohlašování – KTSP
Formulář F_OVZ_KTSP pro podání Hlášení o kontrole technického stavu a provozu spalovacího stacionárního zdroje na pevná paliva o celkovém jmenovitém tepelném příkonu 10-300 kW včetně, sloužícího jako zdroj tepla pro teplovodní soustavu ústředního vytápění podle § 17 odst. 1 písm. h) zákona č. 201/2012 Sb. naleznete po přihlášení ve svém uživatelském účtu ISPOP v sekci Vyplnění formuláře -> Vyplnění hlášení.
Je nutné mít v systému CRŽP zaregistrovaný subjekt, za který chci revizi ohlásit, tzn. provést registraci své fyzické osoby. Dále je nutné zkontrolovat, zda mám přidělené oprávnění OZO k provedení revize. Toto lze ověřit v přehledu oprávnění OZO, který je dostupný v systému CRŽP po přihlášení v záložce „Registr OZO“ a následně „Přehled oprávnění OZO“.
Samotné ohlášení již probíhá v systému ISPOP prostřednictvím ohlašovacího formuláře F_OVZ_KTSP více informací k procesu ohlášení je dostupné zde.
Při výběru hlášení k vyplnění je nutné vybrat v kroku 2.a. („Výběr oprávnění OZO“) vybrat to oprávnění, které chci předvyplnit do ohlašovacího formuláře. Pokud jej tam nemáte, zkontrolujte, zda jej máte v systému CRŽP. Pokud není ani tam, obraťte se na příslušného výrobce. Pokud tam je, zadejte dotaz do systému EnviHELP.
Pole je povinné pouze v případě, provádíte revizi jiného kotle, než na které máte oprávnění. Do pole se vyplňuje číslo – ID Komunikace, ze systému IPO (www.ipo.mzp.cz). Toto ID vám sdělí provozovatel stacionárního spalovacího zdroje před začátkem revize.
V případě, že Vám toto ID nesdělí je možnost kontrolu tohoto pole vypnout zaškrtávacím tlačítkem „Výrobce neurčil OZO nebo zanikl“.