Státní správa
Příslušné úřady státní správy provádí kontrolu a vyhodnocení ohlášených údajů v rozsahu daných jednotlivými složkovými předpisy, v systému ISPOP zaznamenávají výsledek této kontroly. Jsou to např. krajské úřady, úřady obce s rozšířenou působností, podniky povodí, Státní fond životního prostředí, Ministerstvo životního prostředí (MŽP) a případně další pověřené organizace. Těmto subjektům je přidělena v ISPOP role „Ověřovatel“. Ověřovatel může mít v ISPOP zároveň i roli Recenzenta a Ohlašovatele.
Na základě pověření MŽP mohou mít přístup do systému ISPOP další orgány státní správy nebo odborné subjekty (ČIŽP, ČHMÚ atd.), které z titulu svého odborného zaměření a legislativního postavení mohou nahlížet do všech nebo vybraných skupin hlášení, za účelem sběru a hodnocení ohlášených dat. Těmto subjektům je přidělena role „Recenzent“.
Níže jsou vysvětleny situace, které souvisí s výkonem agendy ověřovatelů a recenzentů hlášení.
Pro možnost ověřovat nebo nahlížet na zaslaná hlášení v systému ISPOP je nutné, aby se nový uživatel nejdříve registroval v systému CRŽP – Centrální registr životního prostředí.
Postup pro přidání nového uživatele k subjektu státní správy je následující:
- Je nutné, aby si nový uživatel vytvořil svůj uživatelský účet standartním postupem registrace v systému CRŽP. Viz postup v manuálu "Průvodce registrací uživatele" dostupného zde (pozn.: toto platí pouze pokud se jedná o zcela nový uživatelský účet – je klidně možné, že uživatel už svůj účet má z minulosti, ten může také použít (pokud má přístup k e-mailu vázanému k tomuto účtu)).
- Přiřazení nového uživatele k subjektu státní správy
- Pokud u subjektu státní správy existuje účet Správce subjektu, do kterého má některý z pracovníků přístup, lze nově zaregistrovaného uživatele podle kroku 1 přidat k subjektu rovnou z detailu subjektu tlačítkem "Přidání uživatele". Stačí, když se Správce subjektu přihlásí do CRŽP, klikne na záložku Přehled subjektů a u daného subjektu v detailu klikne na možnost „Přidání uživatele" - do údajů o uživateli je nutné zadat uživatelské jméno tohoto nově registrovaného uživatele a přiřadí mu požadovanou roli – viz dokument Průvodce správou subjektu – kapitola PŘIDÁNÍ A ODEBRÁNÍ UŽIVATELE zde.
- Pokud neexistuje u subjektu státní správy uživatel Správce subjektu, musí nový uživatel následně požádat o registraci k subjektu, a to procesem registrace subjektu v systému CRŽP. Viz postup v manuálu "Průvodce registrací subjektu" dostupného zde.
DŮLEŽITÉ: V tomto procesu se uživateli vygeneruje tzv. Autorizační potvrzení – je to unikátní dokument svázaný s konkrétním uživatelem. V případě státní správy je potvrzení následně nutné zaslat z datové schránky, která přísluší subjektu státní správy. Jiný způsob autorizace (elektronický podpis, fyzický podpis) není možný.
Po zpracování autorizačního potvrzení v datové schránce je uživateli vytvořen účet u subjektu státní správy s automaticky přednastavenou rolí "Správce subjektu".
Přímo v aplikaci ISPOP - po přihlášení do účtu daného ověřovatele v ISPOP záložka v menu Ověření hlášení. Po rozkliknutí Detailu hlášení (ve sloupci Akce) je možné pomocí tlačítka „Tiskopis“ zobrazit dané hlášení. Ověření pak lze provést opět v Detailu hlášení (v záložce Ověření) a to pomocí ikon ve sloupci Akce. V záložce „Ověření hlášení“ má příslušný ověřovatel k ověření dostupná pouze ta hlášení, která mu místně přísluší.
S hlášením je možné provést následující operace:
- v případě, že se jedná o hlášení dle Správního řádu lze provést:
- Ověření,
- Odložení,
- Vrácení k doplnění,
- Postoupení pro nepříslušnost.
- V případě, že se jedná o hlášení dle Daňového řádu lze provést tyto akce:
- Zahájit daňové řízení,
- Zastavit daňově řízení,
- Identifikovat vady podání dle §74 daňového řádu,
- Rozhodnutí o stanovení daně,
- Postup při správě daní,
- Nahrazení dodatečným/opravným přiznáním,
- Předat přiznání.
Uživatelé subjektů s rolí Recenzent mají přístup ke všem zaslaným hlášením do systému ISPOP, ke kterým jsou příslušní, v záložce „Přehled hlášení“.
Postup ověření hlášení naleznete také v kapitole Ověření hlášení v Manuálu pro ověřovatele a recenzenty.
V případě, že ověřovatel požaduje změnu stavu hlášení z konečného stavu u:
- poplatkového hlášení - Vady podání §74, Rozhodnutí o stanovení daně §147, Daňové řízení zastaveno, Vyřízeno;
- nepoplatkového hlášení - Ověřeno, Odloženo, K doplnění/Doplněno, Vyřízeno;
má možnost požádat o vrácení hlášení k ověření prostřednictvím nástroje pro zadávání písemných dotazů na https://podpora.cenia.cz nebo přes webové stránky www.ispop.cz přes tlačítko „Zaslat dotaz“.
Do písemné žádosti o vrácení hlášení k ověření uvádějte následující identifikační údaje:
- evidenční číslo hlášení/číslo dokumentu ze systému ISPOP;
- IČO subjektu, kterému hlášení patří;
- popis akce, kterou chcete provést (tj. vrácení hlášení do stavu "Přiděleno ověřovateli (čeká na ověření)");
- své jméno, příjmení a příslušný orgán státní správy.
Technická podpora
Technická podpora je dostupná v písemné podobě prostřednictvím helpdesku (podpora.cenia.cz).
Telefonická podpora je zajišťována v pracovních dnech od 9:00 do 15:00 na telefonním čísle 490 522 550.
Mimo provozní dobu telefonické podpory prosím využívejte písemný helpdesk.
Plánované odstávky
každý čtvrtek
17:00 - 23:59
Nedostupnost cca 10-20 minut
v uvedeném rozmezí.
Poslední aktualita
Nasazení formuláře F_VOD_HAV – Havarijní plán
Ke dni 2. 12. 2024 byl vyhlášen datový standard a popis datového standardu k ohlašovací povinnosti F_VOD_HAV – Havarijní plán dle § 39, odst. 2, písm. a) zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a § 5 vyhl. č. 450/2005 Sb. Formulář pro ohlášení…